Tuesday 11 August 2015

Umrah: My experience in the Holy Land of Makkah and Madinah


ASSALAMUALAIKUM.



Previous post pun bulan January. Dah lama dah rasa nak update. Tapi tak ada masa. So luangkan for 2 hours updating this post. Just want to share my experience in the Holy land of Makkah and Madinah.. Walaupun tak berapa nak membantu sangat. Just nak familiarkan tempat tempat yang mungkin jemaah akan lalu.

Mostly, I akan update pasal barang apa yang perlu ada untuk memudahkan keperluan kat sana. So kita tak payahlah membazir untuk beli AND bawa  barang yang tak perlukan. Datang hanya untuk beribadah dan melawat ;)

The first thing yang penting adalah beg where mostly the travel agency akan provide each person dengan beg sendiri. So, no need to be worried.
    •  Beg luggage       - Pastikan beg ni tak terlalu penuh masa pergi :)
    •  Beg hand carry - hanya untuk keperluan semasa dalam perjalanan. Di bawa bersama bila dalam flight. Cth: Telekung, medicines, mini set of toiletries and everything yang penting dan diperlukan sebelum sampai hotel.
    • Sling bag             - normally this bag simpan buku panduan, duit, mask, etc. 

Selalunya travel agency akan bagi apa yang perlu dan tidak. However, I prefer to ask someone yang pernah pergi and dengar sendiri cerita diorang rather than follow bulat bulat travel agency punya. hehe. For my umrah, I went with Andalusia. emm dia punya service okay lah. Ikut masing masing punya pendapat. So you guys just can go to the website or click here; panduan keperluan asas andalusia

A few months before tu, baca baca lah blog akak akak yang dah pernah pergi. Banyak jugak membantu. I refer blog akak ni, feeling dia mesti sama kan..sebab umrah pertama. ehee ^-^ ----- sallymzain

So, during that time I dapat pergi Mekah dulu Alhamdulillah and lama jugak kat sana sebab we only stayed for 4 days in Madinah. Time flies too fast when you were there :(

We arrived at 7.10 am, King Abdulaziz International Airport

Started from there, each person/family akan follow mutawwif masing masing and Alhamdulillah sangat sebab our mutawwif sangat sangat okay dan berpengalaman walaupun umur 26 tahun tapi dah belajar merata. Salute sangatlah. Banyak gila sejarah nabi saw and para sahabat yang dia cerita. Sirah yang kita tak pernah dengar, time dalam bas lah boleh dengar ;)


After we did our first umrah with the groupmates. Ni laluan keluar dari Gate sebelah laluan Saie, tak ingat nama apa. However, if dari hotel Hilton, King Fahd Gate yang selalu jemaah lalu sebab mudah nak jumpa and I bet the construction dah 90% siap now and ada yang dah open untuk jemaah. 
Then, the picture bawah ni pula inside the Masidil Haram. How I love to stay there all alone.. 


When you're doing your ibadah, please ignore the feeling of anger for any reason lah and kalau boleh sentiasa dalam perasaan redha and tawakkal. Sebab time ni kadang kadang datangnya ujian Allah swt. Tak kiralah ujian selipar cicir ke, kena tolak2 manja dengan jemaah ke. Dia akan uji you from all aspects. Makanya bersabar dan beribadah dengan tenang dan gembira :)

The most important thing when you were there, please beli simcard untuk senang nak communicate dengan family. So, senang nak contact kalau nak pergi buat umrah sendiri because it is more comfortable to do it alone like i did ;)  *so you can only focus on yourself


Zam Zam Tower, which is the clock tower. 



Jabal Rahmah 



 from Jabal Nur


Muzium Al-Quran. Selalunya, pelawat yang datang akan disedekahkan Air ZamZam @ al-Quran setiap jemaah. Al-quran yang muzium ni sedekahkan tu adalah dari Masjidil Haram. 


Setiap al-Quran yang disedekahkan oleh para jemaah di Masjidil Haram akan melalui procedure yang mana al-Quran yang ada cop tertentu je and ada due date. Disebabkan terlalu ramai jemaah yang sedekah al-Quran setiap kali umrah, so pak arab ni semua akan recycle al-Quran ikut due date and kumpulkan yang mana yang dah lama tu untuk disedekahkan kepada pelawat Muzium. Itulah ceritanya daripada mutawwif. 




I sempat pergi ladang unta and beli susu fresh tak ingat berapa harga. Tapi tak berani minum sebab time ni actually diorang tak bagi lawat and mutawwif cakap selalu police arab jaga because of virus apa entah. Tapi kan Allah dah janji unta adalah binatang yang tak akan beri penyakit. So kami yakin. hehe. Rezeki our group dapat lawat. hehe. First time tengok unta depan depan and I had some memories here :)


Masa di Madinah, baru dapat lawat ladang kurma. But, unfortunately awal tahun bukan musim dia. hehe.




Jabal Uhud

 Masjid Nabawi, Madinah Al-Munawwarah. During that time, I was able to see the roof tutup. Selalunya before asar. 






p/s: Rindunya Ya Allah. Harap dapat pergi lagi :')

No comments: